Temu bual bersama Syeikh Saad

Temubual Syeikh Al-Azhar

Kalam Presiden PMRAM 2011

Kalam Pengarah Program

PESERTA KUTUB SITTAH SIRI KE-3

18 October 2009

Hari Kedua Kutub Sittah PMRAM : 874 Hadis Telah Dibaca

Kaherah, 18 Oktober - Hari kedua Majlis Pembacaan Kutub Sittah bersama para masyaikh al Azhar anjuran Persekutuan Melayu Republik Arab Mesir diteruskan seawal jam 9.15 pagi. Seperti semalam, semangat cintakan ilmu yang ditonjolkan oleh para peserta semakin berkobar-kobar apabila mereka semua mula membanjiri kaunter pendaftaran seawal jam 8 pagi.

Pembacaan kitab Sahih Bukhari pada hari ini bermula pada hadis yang ke 187 pada kitab al-Wudu' oleh al-Allamah Syeikh Dr. Yusri Rushdi Sayyid al Hasani. Majlis kemudianya diteruskan oleh al-Allamah Syeikh Dr. Jamal Farouq yang bergandingan dengan Syeikh Dr. Usamah sehingga solat maghrib. Turut bersama pada malam ini adalah al-Allamah al-Muhaddis Syeikh Muhammad Ibrahim al-Kattani yang menyampaikan pembacaan seusai solat maghrib.

Majlis yang berlangsung dengan lancar pada hari ini tanpa sebarang gangguan berjaya menghabiskan sebanyak 689 buah hadis dan menjadikan sebanyak 874 buah hadis telah dibaca sehingga hari kedua majlis berlangsung.

Para masyaikh yang hadir meluahkan rasa amat berbangga dan berpuas hati kerana Persekutuan Melayu Republik Arab Mesir buat julung kali mengadakan Majlis Sama' Ahadis Rasulullah sebegini kerana majlis seperti ini sudah sekian lama tidak diadakan. Para masyaikh juga mengharapkan agar majlis ini diteruskan pada masa akan datang kerana ia adalah sunnah dan merupakan sebuah majlis ilmu yang penuh dengan keberkatan.



Untuk gambar-gambar menarik sepanjang Majlis Pembacaan Kutub Sittah PMRAM, sila berhubung terus dengan Unit Fotografi dan Dokumentasi

No comments:

Post a Comment