Temu bual bersama Syeikh Saad

Temubual Syeikh Al-Azhar

Kalam Presiden PMRAM 2011

Kalam Pengarah Program

PESERTA KUTUB SITTAH SIRI KE-3

02 October 2009

.:: Pengenalan ::.

Salam mahabbah buat pengunjung sekalian, moga kalian dirahmati Allah.


Sepertimana yang dimaklumkan, buat julung-julung kalinya pada tahun ini PMRAM akan menganjurkan satu program yang dinamakan sebagai `Majlis Pembacaan Kutub Sittah`. Sebagai sebuah persatuan kebajikan buat anak-anak Melayu dibumi Mesir ini, PMRAM sedaya upaya memberi khidmat dan kebajikan termasuklah kebajikan dari sudut ilmu dan thaqafah.


Majlis Pembacaan Kutub Sittah merupakan program tahunan PMRAM yang akan mengambil masa selama enam tahun untuk membaca keenam-enam kitab tersebut. Ianya akan dimulakan pada tahun ini dengan pembacaan hadith-hadith dari Sahih Bukhari, diikuti pada tahun mendatang dengan Sahih Muslim dan seterusnya. Sesuai dengan namanya `Majlis Pembacaan` ianya bukanlah suatu program untuk mendalami dan mengaji akan keenam-enam kitab hadith tersebut, akan tetapi ianya sebagai suatu pengenalan kepada semua melalui pembacaan hadith-hadith secara terus melalui para Ulama`.



Sebagai permulaan, PMRAM mengambil inisiatif untuk mengambil tenaga pengajar terus dari Al Azhar memandangkan kita sangat-sangat optimis dengan manhaj ilmu dan pengajian dari Ulama` Al Azhar Al Ajilla`. Seterusnya pada masa-masa yang akan datang, PMRAM berhasrat untuk mengambil mutiara-mutiara dari ulama` dari Negara berdekatan seperti, Syria, Jordan dan Yaman. Mudah-mudahan amal ini diganjarkan pahala dan dimudahkan oleh Allah ta`ala.

No comments:

Post a Comment